12. des. 2009

Ohoi, du søte førjulstid :)







Selv hunder blir slitne av julestria :)




Det er jaggu godt det er jul bare en gang i året! Ikke det at jeg har noe imot jula, men uansett hvor mye jeg bestemmer meg for at "neste år skal jeg starte tidlig med julegaver og andre julesysler",ender det opp på samme vis hvert år. Ja, akkurat som i "Hovmesteren og Grevinnen" - Same procedure as every year-

Katta sover i lekekurven, og Isildur ser jo på henne som sin aller beste leke, så det passet igrunn bra :)


Heseblesende jakt fra butikk til butikk til butikk, på utkikk etter ting jeg har bestemt meg for å kjøpe ijulegaver, men som på merkelig vis ikke er å oppdrive akkurat i desember.. Fordi at alle butikkene er stappet fulle av julepynt, juleduker, jule ditt og jule datt.. Ikke har de lagerplass heller, så jeg mistenker at de har en trylleformel som på mystisk vis får alt som ikke har noe med jul å gjøre til å forsvinne til uti januar engang. ( Antagelig samme trylleformel som blir brukt på sokker i vaskemaskinen, men det er en annen historie).
Jaja, jeg finner nok noe annet å kjøpe, men det er litt småstressende.. Og iallefall de gavene som jeg skal sende nordover, de burde jeg ha sendt igår helst, men når jeg ikke er ferdig med de ennå, blir jo akkurat det litt vrient....
Men i morgen tidlig starter jeg på ny frisk i gavejakten igjen ( hurra, en herlig dag å handle på) og søndag skal jeg på søndagsåpent med Lene, så jeg regner med at gavene er pakket inn -og gjett om mor blir glad- og klare til avgang nordover mandags morgen :)















Aragon elsker lapper, og rikker seg ikke en tomme når det lappesteking på gang :)


















Ser ikke ut som sjarmørblikket til Aragon hjelper her gitt, Svein Olav er en like stor lappeelsker som Aragon :)

Svein er i nordsjøen igjen, det merkes at han har jobbet dobbelt en stund nå.. Jeg syns det er en evighet siden han reiste ut,men det er bare 3 dager siden... Men heldigvis er han hjemme i jula, og i januar begynner normal rotasjon igjen, med 14 dager jobb og 1 mnd hjemme ( noe som ifølge han er en mer anstrengende jobb) og det skal bli godt!





Her er vi på Island i mai (!).


Dagene er så korte nå, men vi har iallefall litt dagslys, så hver gang jeg vil klage på korte dager tenker jeg på alle nordpå som knapt har litt skumring midt på dagen, også klager jeg ikke alikavell...Men jeg gleder meg til våren og lange lyse kvelder, det er så mye lettere å få gjort ting når det er lyst ute.

Ender og høns merker nok også at dagene er korte, hønsene er stort sett inne,og endene har dårlig nattsyn og vaser rundt som en flokk skremte....ender :) Men de får mye brød og solsikkefrø, så jeg tror de har det greit. Vi får 5-6 hønseegg om dagen nå, og det er mer enn i sommer. Jeg tror hønsene våre er litt uteom a4 høns, men det passer jo til resten av familien så da er det vel i orden da :D





Her sitter noen av dem på trappen og håper på en godbit eller to :)

Den ene Maranhøna har lagt seg klukk.... Vi har forsøkt å ta eggene ifra henne, men da ligger hun akkurat like klukk uten egg, så nå skal hun få lov til å ha noen egg, ellers blir hun vel liggende klukk helt til våren :)
Jaja, har hørt om påskekyllinger, men romjulskyllinger er vist mer uvanlig...






Vagla, en stk nybadet hønemor :) Hun var så skitten i toppen sin, så hun fikk et varmt bad i vasken :)

Vaktlene legger rikelig med egg nå, og forrige lørdag kokte vi vaktelegg til frokost. Det var mye arbeid å skrelle dem, for man måtte jo ha fem egg til hver skive :) Så det blir nok ikke hver dag vi har det til frokost. Skjønner ikke helt at det er en sånn delikatesse, for de smakte helt vanlige egg.. Jeg får prøve å selge de dyrt til en eller annen gourmetkokk, men foreløpig gir jeg de på kjøpet til naboer som kjøper hønseegg :)

Brødskive med Vaktelegg og Fjellsild :)

I forrige uke var vi hos dyrlegen med Isildur, alt var vel med han og dyrlegen var synlig imponert over størrelsen på han :) Han syns han hadde labber som en løve og det heter jo: " Hva løven er for katten, er Mastiffen for hunden", så det var jo ingen dårlig sammenligning. Isildur oppførte seg eksemplarisk og lot dyrlegen få holde frem som han ville. Vi veide han hos dyrlegen og han veide 17,85 kg. Jeg veide han forrige lørdag, og da var han 19,1 kg, så det blir spennende å se om han har bikket 20 kg i morgen når jeg skal veie han.






Isildur klarer å klatre opp i sofaen nå... ZzzzZZZzzZZ


Far sin plass er den beste plassen å ligge :)



Forrige helg hadde vi alle ungene på besøk, og da lagde vi pepperkakehus :) Dvs, jeg og Svein lagde det.
Jeg fant en kjempestilig pepperkake-oljeplattform på nett og hadde planer om å lage den, men Svein mente at det var vel avansert for oss.Og siden det var han som lagde malen, måtte Noe jeg nok må gi han rett i nå i etterkant, for vi hadde endel plunder med det vi lagde, og det var "så enkelt at selv en fireåring klarer det" i følge oppskriften...

Det er viktig med jevne kanter!!!

Klart for steking..















Litt liming må til..







Yes, we made it, selv om pipa nok ikke er helt etter brannforskriftene:)

Når vi hadde lagd det og jeg ropte ungene inn for å pynte det, kom det unisont: " MÅ vi??", de ville heller være ute og spille fotball.... Gutter altså!! Så enden på visa var at jeg måtte pynte huset.
Huset ser derimot ut som om "en fireåring" har pyntet det, jeg har det bare ikke i meg å få ting stilig og elegant, men men, ingen kan være flink til alt :D






Voila, ferdig pepperkakehus



















Svein lagde skigard av saltstenger, men som man vet, ein skigard kan ikkje vara evig... Men litt av den ble igjen :)






Jaja, 34 år og dette er det fineste man får til :P

I motsetning til meg, er Svein nevenyttig, og her om dagen når jeg kom hjem, hadde han pinadø klart å reparere den store adventsstjerna mi, det er utrolig kjekt å være gift med en handyman :D





Isildur, Gimli og Svein Olav "hviler under stjerna" :)

Ønsker dere alle en fortsatt fin adventstid, med lite stress og mye kos :D















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar